Squatten met fit360 personal training
Welke spieren train je tijdens het squatten?
13 juni 2012
omgaan-met-honger-fit360
Omgaan met honger
2 juni 2014
Laat alles zien

Doelgericht Trainen

The-body-achieves-what-the-mind-believes-fit360

Doelgericht Trainen

Lees de logica en we zijn er al.

Doelgericht, praktisch, toepasbaar trainen

We doen het eigenlijk al met onze eerste stapjes, oefenen en veel herhalen tot en met we eigenlijk de rollator aan moeten schaffen.

Tot en met…want de rollator willen we niet of erger een rolstoel of wat dacht je van een scootmobiel, ik hoorde laatst al dat er een scootmobiel file in een verzorgingshuis was en dat er zich al aanrijdingen hadden voorgedaan in winkelcentra, waarbij zelfs kinderen zijn aangereden.

Het straat beeld vult zich met wandelstokken, rollators en scootmobielen, zelfs hele reclameblokken worden soms bij omroep Max gevuld met scootmobiel reclames. “Vijf wielen is beter dan 4 wielen” luidt dan de reclame! Waar gaat dat heen?

Zo ver willen we het niet laten komen!

Daarvoor willen we ook bezig zijn om dat feitelijk te voorkomen, we moeten dus feitelijk ons hele leven functioneel trainen. Oeps denk ik dan, dat klinkt voor sommige mensen al zwaar “hun hele leven trainen”. Ik hoor het ze al zeggen “dan heb ik geen leven meer”. Ik leef mijn leven zoals ik dat wil, genieten wil ik, niet trainen. Ik kijk al studiosport met een biertje en een chippie! En zo nu en dan wil ik genieten van mijn wijntje en mijn aperitiefje! Uiteindelijk zijn we dan al gauw zomaar een aantal jaartjes en kilo’s verder. Maar zover willen we het niet laten komen, we beseffen onszelf maar al te goed dat goed functioneel bewegen voortvloeit uit een doelgericht gedegen training /oefeningen.

Realisatie momenten

  • Het moment van de trap omhoog lopen en beseffen dat je bekaf bent.
  • De veters strikken terwijl je buik knel zit.
  • Benauwd krijgen als je even met de (klein)kinderen speelt.
  • Pijn aan je onderrug omdat je een pen op pakt.
  • Schrikmoment omdat je broek niet meer dicht gaat.
  • Dubbele kin.
  • Blubber buik
  • Kippenvleugeltjes
  • Zwembandje

Starten met jouw functionele training

Start vandaag nog!

Stel je vraag eerst af met wat jouw doelstelling is en of die in jouw persoon zijn haalbaar is? Want als we ergens aan beginnen, willen we ook dat de doelstelling realistisch haalbaar is en je dus ook vol kunt houden. Teveel mensen beginnen met een onrealistische doelstelling waardoor ze na 3 maanden of zelfs 3 weken alweer afhaken.

Nu jij bent 40 jaar een kraanmachinist en moet elke dag op je werk een paar keer de ladder omhoog en de rest van de dag veel op een stoel zitten. Welke functionele training past bij jou?

De training zou als volgt uit kunnen zien;

Minder oefeningen voor bijvoorbeeld benen in de voorwaartse beweging (sagitale vlak) maar meer oefeningen in de zijwaartse beweging (abductie), meer oefeningen voor borst en gestaagde oefeningen voor rugspieren.

Flexibiliteit oefeningen en passief stretchen. (dagelijks ritueel)

Je bent 70 jaar en al geruime tijd gepensioneerd, jouw beweging is van hier naar de winkel en af en toe een eindje fietsen of een dagje met de auto weg. Welke training past bij jou?

De training zou als volgt uit kunnen zien;

Het rustig warm lopen, het verhogen van het looptempo na ongeveer 10 min, en een stevige wandeling van nog eens 10 min.

Vervolgens het oprapen van pionnen, het op en afstappen van een step-up op verschillende hoogtes, het gooien van een bal tegen een muur, zijlings, bovenhands en onderhands, het roteren van het bovenlichaam met bal.

Balance oefeningen op 1 been, lichte sprongetjes om balans te verbeteren. Reactie snelheid verbeteren; het signaal dat van de hersenen via het centrale zenuwstelsel naar armen en benen gaat

Na elke training rek en strek bewegingen om flexibel te blijven (een dagelijks terugkerend ritueel) en Passief Stretchen

Er worden door mij nooit training schema’s gemaakt met daarin een machine, mits je moet revalideren en de noodzaak van een machine absoluut een must is. Wel worden soorten oefeningen weergegeven, zoals hoe maak je een squat met bijvoorbeeld een schouder press, de zogenaamde compound oefeningen (samengestelde oefening)

Het lichaam functioneert namelijk niet per spiergroep maar per beweging,

Functioneel bewegen, herhaal het een aantal keren en je bent functioneel (doelgericht) aan het trainen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hulp nodig? Chat met mij
Accepteer eerst ons privacybeleid om een gesprek te beginnen.