black-burn-stacker-fit360
VETVERBRANDING (Iron Cuts)
28 juni 2016
eten naar inzet
Eten naar inzet.
20 juni 2018
Laat alles zien

Stress en de oplossing!

Stress

Cortisol het stresshormoon

De eerste vraag die mij altijd wordt gesteld: Word ik er dik van?

Het ligt eraan welk menstype jij bent, hoe oud je bent, of je een man of een vrouw bent en voor welke periode je cortisol aanmaakt. Maar deze vraag wordt vaak ondergeschikt als men hoort wat stress nog meer kan veroorzaken, dan is dik worden nog je minste zorg!

Maar laten we bij het begin starten: Waarom heeft het menselijke lichaam dit hormoon aan boord?

Cortisol, een alertheidshormoon

De aanmaak van cortisol is van nature niet slecht. Het is een instinctief hormoon wat ervoor zorgt dat je in gespannen situaties alert kan reageren voor een langere periode. Je lichaam is een levend organisme met als hoofdtaak “overleven”. In benauwde situaties reageert het lichaam instinctief. Voorbeeld: Je loopt midden in de nacht verdwaald door het Yellowstone National Park in de VS en hoort plots gegrom en geritsel uit het struikgewas komen. Je lichaam maakt op datzelfde moment razendsnel drie soorten hormonen aan;

  1. Adrenaline (hartslag gaat omhoog en het bloed wordt dikker)
  2. Noradrenaline (Je hart gaat naar een hoger niveau en de bloeddruk wordt opgevoerd)
  3. Cortisol (Suikeropname in de spieren wordt verhoogd en het lichaam wordt voor een langere periode op top-alertheid gezet)

Tijdens deze situatie wordt alle aandacht naar het eventueel aankomende gevaar gericht en worden alle andere functies in het lichaam, die niet nodig zijn, uitgezet. Ben je voor dit soort situaties getraind dan zal je zeker een goede keuze maken! Onze hormonen zijn dus zo ingenieus gemaakt op overleven dat het instinct of de intuïtie overneemt.

Gedrag cortisol-spiegel

Op een normale dag tussen 7:00 en 8:00 in de ochtend is de cortisolwaarde op zijn hoogst en rond 22:00 op zijn laagst. Cortisol wordt aangemaakt in de bijnierschors in een stresssituatie (bijvoorbeeld als je dreigt te laat te komen op je werk). Voordat het proces in werking gaat, hebben we ook nog de aanmaak van adrenaline, dit hormoon wordt ook aangemaakt in de bijnieren (bijniermerg). Dit hormoon zorgt er letterlijk voor dat je hart sneller gaat kloppen en je spieren een alertheid- spanning krijgen. Samen activeren deze hormonen, die allebei net zoals ongeveer 150 andere hormonen, aangemaakt worden in de bijnieren jouw “vecht-vlucht-modus”. Als je dus te laat op je werk dreigt te komen dan kan cortisol een bijdrage leveren om jou op een alerte manier door het drukke verkeer te wurmen (uiteraard niet aan te raden).

In principe maakt jouw lichaam gedurende de gehele dag cortisol aan. In welke hoeveelheden wordt bepaalt door welke werkzaamheden er verricht moeten worden. Als er bijvoorbeeld iets spannends staat te gebeuren, zoals het geven van een presentatie, of het sluiten van een belangrijke deal, dan wordt er voorbereidend cortisol aangemaakt. Het lichaam staat dan onder spanning! Of dit een prettige spanning is bepaalt uiteraard de persoon. Sommige mensen kunnen namelijk onder grote druk prima presteren maar helaas ook bezwijken of zelfs een burn-out krijgen.

Wij kunnen zelfs in de nacht cortisol aanmaken waardoor we wakker blijven, denk bijvoorbeeld aan de nacht voor een belangrijke happening! Maar we kunnen ook continu cortisol aanmaken omdat we ons voortdurend zorgen maken, denk bijvoorbeeld aan een deadline op het werk, een relatie die op de klippen dreigt te lopen of financiële problemen.

 

Cortisol in sport – situaties

Ja, adrenaline en cortisol zijn onmisbaar in sport!

Voorbeeld; de Olympische Spelen, presteren op topniveau. Stel je voor; jij in de startblokken en op dezelfde baan start Usain Bolt. De adrenaline pompt door je bloed en je voelt je hart in je keel kloppen. Het hormoon cortisol zorgt ervoor dat je voor langere tijd alert bent. Het verhoogt je hartslag en daardoor kan zuurstof sneller door je bloed gepompt worden. Ook wordt daardoor de suikeropname in jouw spieren verhoogd. Door letterlijk meer glucose in jouw bloed te hebben, gaat de prestatie-index van jouw lichaam omhoog. Cortisol zet op dat moment letterlijk een glimlach op jouw gezicht. “You are ready for action” . Cortisol heeft hier dus een gunstig effect op de prestatie. Na de wedstrijd is het tijd om te ontspannen en de zal de hoeveelheid cortisol weer dalen naar gezonde hoeveelheden. Veel mensen herkennen deze situatie!

Genageld aan de grond door de hormonen

We kennen allemaal de term, “als aan de grond genageld zijn”. Door de angst niet meer kunnen bewegen. Het kan iedereen overkomen. Hier praten we vaak over een korte periode van stress veroorzaakt door een voor ons op dat moment spannende/enge situatie. Het stressniveau wordt meestal bepaald door de ontvanger, maar in sommige situaties bepaalt de gebeurtenis de niet te voorkomen impact van stress. Denk daarbij bijvoorbeeld aan oorlogssituaties. Deze kunnen weer in sommige situaties verschrikkelijk zijn en de impact daarvan is vaak enorm. De stress kan hierbij zo heftig zijn en langdurig inslaan dat deze leid tot PTSS (Posttraumatische stress-stoornis).

Schade door stress

Bij langdurige stress blijft meer cortisol geproduceerd worden.  Onder invloed van cortisol verandert langdurige stress de structuur van onze hersenen. Cortisol is namelijk een neurotoxische stof, die bij te grote hoeveelheden in het bloed de hippocampus beschadigt.
De hippocampus heeft normaliter onder andere een remmende werking op de hypothalamus en daarmee op de stress-as, ook wel HPA-as genoemd (Hypothalamic Pituitary Adrenal Axis).  De remmende werking van de hippocampus op deze HPA-as neemt af onder invloed van de te hoge cortisol spiegels en hierdoor  ontstaat er een vicieuze cirkel waarbij stress leidt tot meer stress door een toegenomen en blijvende productie van cortisol.

Wat zijn de symptomen van een te hoge cortisol waarde;
  • Vermoeidheid
  • Een lage weerstand
  • Slecht in slaap kunnen komen en bij midden in de nacht wakker worden niet meer kunnen slapen.
  • Gewichtstoename
  • Behoefte aan zoetwaren
  • Te hoge bloeddruk
  • Nerveus gevoel
  • Maag- en darmklachten
  • Hoofdpijn
  • Lage rugpijn
  • Pessimistische instelling
  • Verlaagd libido

Voorkom stress die tot medicatie leidt

Onze economie gaat razendsnel en er komen elke dag mensen bij, en mensen hebben nu eenmaal wensen en die moeten vervuld worden. Dus de snelheid van de economie kan niet meer vertraagd worden. Er moet gepresteerd worden en onze prestatiemaatschappij tolereert geen mensen die niet presteren, zo “zwart-wit” is het.

10 februari 2016 – Meer dan een miljoen mensen in Nederland slikt antidepressiva. Dit terwijl deze pillen al jaren ter discussie staan. Ze worden in verband gebracht met zelfmoord onder jongeren en gesjoemel met onderzoekresultaten door de farmaceutische industrie. 

Antidepressiva zijn niet onschuldig: het is moeilijk om er weer mee te stoppen en de pillen kennen veel bijwerkingen. Bovendien werken ze alleen bij heel ernstig depressieve mensen. Bij lichte en matige depressies werken placebo’s, gesprekstherapie of hardlopen net zo goed. Volgens deskundigen heeft slechts een minderheid van de gebruikers een ernstige depressie. Iedere arts weet dit inmiddels.

Maar toch stijgt het gebruik van antidepressiva al jaren en ook in 2015 is het aantal gebruikers van antidepressiva in Nederland weer gestegen met 3,5 procent naar 1,15 miljoen mensen. Onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar steeg het gebruik van antidepressiva zelfs met 11%, terwijl uit onderzoek blijkt dat deze pillen bij jongeren kunnen leiden tot meer suïcidaal gedrag.

Zembla onderzoekt waarom het gebruik van antidepressiva zo hardnekkig blijft stijgen, terwijl bekend is dat deze pillen bij veel mensen niet goed werken, en gevaarlijk kunnen zijn.

Mijn advies bekijk deze documentaire eens, het geeft een heldere kijk in een dwaze wereld! Waarschijnlijk zal je mond zo nu en dan openvallen!

Bron : Zembla.nl

Van overconsumptie naar stressproductie

Presteren moeten we natuurlijk allemaal op een bepaalde manier. Alleen wordt de lat steeds hoger gelegd waardoor we dus veel meer moeten. Denk ook aan het gebruik van social media en de musthaves die daarbij noodzakelijk zijn. De beste pads, phones en cams met de nieuwste techs moeten we hebben anders worden we naar het dino-tijdperk verbannen. En het spelletje van hardware wisselen herhaalt zich elk jaar.

Sommige mensen worden door de grote schuifdruk naar een overproductie van stress gedreven. Overconsumptie versneld onze stressproductie.

Ik persoonlijk denk vaak na over de volgende cijfers, en dan met name aan overconsumptie van voedsel tegenover ondervoeding (deze cijfers zijn up-to-date). Deze cijfers gaan over vandaag! Maar voordat jij naar de volgende cijfers kijkt wil ik niet dat jij je straks eraan gaat ergeren en er stress van krijgt.

Ik denk erover na maar voorkom stress! Hoe doe ik dat? De setting van je brein ervoor is belangrijk, het allerbelangrijkste is het domino -effect accepteren -> oorzaak gevolg. Een glas die kapot valt, het gevolg is stoffer en blik! 100.000 glazen die kapot vallen. Die vallen duidelijk buiten jouw opruimcapaciteiten. Een glas die 1 km verderop kapot valt behoort ook niet tot jouw verantwoordelijkheid.

Overconsumptie van voedsel

  • Er zijn vandaag de dag 1.6 miljard mensen met overgewicht (dat is ruim 95 keer alle inwoners van Nederland).
  • 708 miljoen zwaarlijvige mensen in de wereld (dat is ruim 41 keer alle inwoners van Nederland).

Ondervoeding

  • 828 miljoen ondervoede mensen op de wereld.(dat is ruim 48 keer alle inwoners van Nederland).
  • En vandaag stierven er ruim 24 duizend mensen aan de hongersnood.

Vervuiling, vernietiging en uitstoot door consumptie

  • 2.6 miljoen hectare aan bos verloren (tot nu toe dit jaar).
  • 20 miljard ton aan CO2 uitstoot (tot nu toe dit jaar).
  • 6.1 miljoen hectare woestijnvorming (tot nu toe dit jaar).
  • 6 miljoen ton aan chemisch afval gedumpt in de lucht, water en op land (tot nu toe dit jaar).

Het is duidelijk dat we grote problemen op de wereld hebben en dat we ons overal over kunnen druk maken,  ja je kunt er zeker bij stil staan maar dan niet zo zodat jij er stress van krijgt en mee gesleurd wordt in het vacuüm wat al reeds ontstaan is door alle doom denkers! Blijf realistisch maar positief en probeer zoveel mogelijk in het nu te leven.

Stress verminderen – Wordt de baas over jouw emoties!

We weten nu wat stress (cortisol) met je kan doen! Wat kunnen wij doen om de controle terug te krijgen?

Tip 1 Drink met mate cafeïne!

Drink niet teveel cafeïne houdende producten, want ook in thee zit cafeïne! Ik ken namelijk mensen die sloten thee drinken.

Koffie en thee prima! Koffie zit vol met antioxidanten en die heb je nodig omdat stress een antioxidanten- vreter is! Maar drink met mate en drink tussen door ook gewoon helder water. Sport je veel, dan zou ik zeggen dat je op gevoel best een kopje extra mag drinken. Tip is om geen 8 bakken koffie achterover te slaan zonder enige vorm van beweging of voldoende helder water. Oké duidelijk!

Tip 2 Maak een boswandeling!

Ga lekker wandelen, geen blokje om maar echt wandelen. Bijvoorbeeld door de duinen, over het strand of in de bossen. Wij gaan regelmatig met een groep of 1-op-1 wandelen door de Loonse en Drunense duinen. Heerlijk om even uit te waaien en ook eens alles van je af te praten!

Tip 3 Vul de magnesium voorraad aan!

Hoe meer stress, hoe meer magnesium wordt verbruikt. Soms wel tot 5 x zoveel als in een normale situatie. Bij een tekort aan magnesium kan meer adrenaline vrijkomen, waardoor je lichaam in een alerte staat blijft. Sport je intensief dan verbruikt het lichaam ook grote hoeveelheden magnesium o.a. door het te verbruiken en uit te zweten. Heb je reeds stress en sport je erbij dan zou ik zeggen om zeker de magnesiumspiegel aan te vullen! Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken is naar voren gekomen dat sowieso +/- 65 % van de Westerse wereld een chronisch tekort heeft aan magnesium. De rekensom bijvoorbeeld: Reeds tekort + Stress + Sporten =  ?

Tip 4 Train met een plan!

Train met beleid (een plan) en binnen de tijd! Elk lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid aan energie (mits goed gegeten). Het gemiddelde lichaam heeft voor max. 60 minuten energie voor een goede volledige lichaamstraining (full body work-out). Overschrijdt deze tijd ook niet mits je gebruik maakt van voeding tijdens de training (bijv. isotone drankjes) of snel opnemende voedingsstoffen. Een bokstraining of HIT training kost veel energie en het leeglopen van de energievoorraad (glycogeen voorraad) gaat hierdoor snel. Bij geen voorraad gaat het lichaam op zoek naar nieuwe energie en deze wordt dan bijvoorbeeld uit het spierweefsel gehaald. Dit is letterlijk spierafbraak! Zie het zo; als je honger hebt neem je ook geen hap uit je eigen arm. Maar toch is dit het meestvoorkomende probleem in fitnessland; speren die letterlijk opbranden omdat we te ver gaan! Train dus met een plan!

Tip 5 Wees assertief en niet bang!

Voorkom stress! Als het om jezelf gaat en met name jouw gezondheid!! -> Denk aan jezelf -> GEEN STRESS <- !

Je kent het vast wel; Annie komt bij Janny op de koffie die zich druk maakt over het gedrag van Jan op de bridgeclub en vervolgens gaat Annie met stress naar huis!

Met andere woorden; Krijg je stress van het proberen om andermans problemen op te lossen? Dan ben je er niet voor in de wieg gelegd. Wees niet getreurd, want dan zijn de meesten niet! Daar hebben we professionals voor! Dus stop en begin aan jezelf te denken als het om je gezondheid gaat!

Tip 6 Water,  zuurstof en magnesium!

De drie (3) essentiële bronnen van het leven. Door voldoende water te drinken verhoog je de weerstand. En door goed te ademen zorg je dat je voldoende zuurstof door je bloed pompt. En door je magnesiumvoorraad op peil te houden zorg je dat je weerstand optimaal blijft. Uiteraard kan de een niet zonder de ander! Vaak denken we dat als we 1 of 2 van de 3 goed hebben staan, dat we dan al een eind op weg, maar helaas is dat niet waar!

Zie het als een kruk met drie (3) poten. Alle drie samen zorgen ze voor de draagkracht en stabiliteit. Ze moeten dus samen in balans zijn om voldoende draagkracht te krijgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hulp nodig? Chat met mij
Accepteer eerst ons privacybeleid om een gesprek te beginnen.